Mennesker med udviklingshandicap
Mennesker med udviklingshandicap har en forsinket eller mangelfuld udvikling af evner og funktionsniveau. Tilstanden kaldes også mental retardering og oligofreni eller intellectual disability.
Mennesker med udviklingshandicap udvikler sig ikke så meget eller så hurtigt som andre. Det viser sig ofte ved intellektuel svaghed og reduceret social tilpasning. Udviklingshandicap viser sig allerede i barndommen, hvor de kognitive, sproglige, motoriske og sociale evner og færdigheder ikke udvikles på lige fod med de jævnaldrendes.
På denne side kan du blive klogere på, hvad et udviklingshandicap er. Vi vil bl.a. komme ind på:
- Hvad er symptomerne på et udviklingshandicap?
- Hvordan behandles et udviklingshandicap?
- Hvordan er det at bo på et bosted for mennesker med udviklingshandicap?
- Hvorfor har nogle mennesker et udviklingshandicap?
- Hvordan stilles diagnosen?
Hvad er symptomerne?
Alle mennesker med udviklingshandicap er forskellige, og det samme er symptomerne. Der findes både fysiske og psykiske symptomer på det at have et udviklingshandicap, og mange vil kun have nogle af de funktionsnedsættelser, der generelt er gældende for diagnosen.
Symptomerne ses ofte ved:
- Reducerede intellektuelle evner
- Dårlige kommunikationsevner
- Reduceret social tilpasning og besvær med at tilpasse sig samfundets gældende krav
- Koncentrationsbesvær, problemer med at holde opmærksomheden og reduceret mental kapacitet
- Ufuldstændig eller utilstrækkelig udvikling og dårlig indlæringsevne – under det forventede for alderen
- Manglende evner til at forudse konsekvenser og planlægge fremtidens mål
- Ledsagehandicap som eksempelvis lammelse, epilepsi eller medfødte misdannelser.
Hvad er behandlingen?
Der findes i de fleste tilfælde ikke en behandling, som kan fjerne årsagen. Opdages tilstanden tidligt, kan sansestimulering hjælpe barnet til at udnytte sine ressourcer på den bedst mulige måde, så vedkommende kan oparbejde evnerne til en delvis selvstændig livsførelse i fremtiden.
Mennesker med udviklingshandicap bliver som udgangspunkt ikke behandlet medicinsk, medmindre der er en ledsagende sygdom som eksempelvis epilepsi.
Behandlingen kræver som regel en indsats fra forældre og flere faggrupper, som har de rette kompetencer til at hjælpe både den, der har et udviklingshandicap og forældrene. Derfor vælger mange et bosted for mennesker med udviklingshandicap, hvor personalet har de rette kompetencer til at arbejde med målgruppen.
Bosteder for mennesker med udviklingshandicap
Der findes forskellige typer af bosteder til mennesker med et udviklingshandicap, da graden af handicappet vil variere fra person til person og dermed også behovet for støtte. Det kan derfor også variere ift. behovet for fysisk og/eller verbal støtte, motivation og vejledning til at mestre eget liv.
Der findes både bosteder med og uden døgndækning. Bosteder med døgndækning er for dem, der har brug for daglig social og personlig støtte døgnet rundt. Bosteder uden døgndækning er for dem, der har brug for lettere pædagogisk støtte i hverdagen.
Fælles for begge typer af bosteder er, at beboerne får den støtte og vejledning, som den enkelte har brug for til at klare social interaktion og praktiske opgaver i hverdagen. Fokus er på, at beboerne skal have størst mulig selvstændighed og mestre eget liv.
Vores bosted for mennesker med udviklingshandicap i Den Miljøterapeutiske Organisation
I Den Miljøterapeutiske Organisation har vi bostedet DMO Grandbo, som er et bosted for mennesker med udviklingshandicap og/eller udviklingsforstyrrelser. DMO Grandbo er et midlertidigt botræningsophold, og beboerne er mellem 18-35 år på indflytningstidspunktet.
Vores fokus på DMO Grandbo er at støtte og vejlede beboerne i deres valg og rådgive dem i forhold til hvilke konsekvenser, det kan få. Vi tager altid udgangspunkt i den enkelte beboers behov og sørger for at tilpasse støtten til vedkommendes kompetencer, færdigheder og forudsætninger for at sikre, at beboerne får den rette hjælp og vejledning.
På DMO Grandbo bliver beboerne mødt af uddannet personale, der bruger de anerkendte pædagogiske metoder i arbejdet med målgruppen. Der er stor fokus på relationsdannelse og sansestimulering, da vi ved, at disse områder er særligt vigtige. DMO Grandbo er et bosted med døgndækning.
Hvorfor fødes/udvikler nogle mennesker et udviklingshandicap?
Det er ikke altid muligt at finde årsagen. I Danmark følger vi den inddeling af årsagsfaktorer, som WHO har opstillet. Her skelnes mellem årsager, der er opstået før, under og efter fødslen.
Før fødslen:
Udviklingshandicap kan skyldes skader, der er opstået i fostertilstanden, såsom alkoholindtagelse, rygning og stofmisbrug eller infektionssygdomme hos moderen.
Nogle arvelige sygdomme såsom Downs syndrom og Prader-Willis syndromer kan også medføre at et barn fødes med et udviklingshandicap.
Under fødslen:
En langvarig fødsel, iltmangel under fødslen eller infektioner kan ligge til grund. Det kan også skyldes en for lav fødselsvægt som følge af for tidlig fødsel.
Efter fødslen:
Efter fødslen kan omsorgssvigt og manglende stimulering medføre udvikling af et udviklingshandicap. Derudover kan det skyldes en hjerneskade, der er opstået efter fødslen på grund af eksempelvis sygdom eller ulykke.
Sygehistorie og tilpasningsfærdigheder
Udover intelligenstesten er det vigtigt at tage højde for sygehistorien og tilpasningsfærdigheder.
Ved sygehistorien inddrager man relevante informationer. Det kunne eksempelvis være information om:
- Den generelle udvikling
- Præstationer i skolen
- Familieforhold
- Medicinske forhold
For at vurdere tilpasningsevnen, kigger man på:
- Motorisk udvikling
- Dagligdagsfærdigheder – f.eks. påklædning og renlighed
- Kommunikation – sprogforståelse, læse- og skrivefærdigheder samt evnen til at udtrykke sig og forstå andre
- Social kompetence – interaktion med andre, etablere og vedligeholde sociale relationer og deltage i aktiviteter med andre mennesker.
Hvordan stilles diagnosen?
Når diagnosen skal stilles, indgår sygehistorien, intelligenstest og kortlægning af tilpasningsfærdigheder i udredningen. Det betyder, at diagnosen kan sættes, når barnet:
- Har manglende tilpasningsfærdigheder i dagliglivets funktioner
- Har klart nedsat intelligens (i testen svarende til IQ 70 eller lavere)
- Får symptomerne, før barnet fylder 18 år.
Mennesker med udviklingshandicap findes i forskellige niveauer. I en intelligenstest inddeler man som regel efter disse fire niveauer:
IQ | Mental alder | |
Let | 50-69 | 9-12 år |
Moderat | 35-49 | 6-9 år |
Svær | 20-34 | 3-6 år |
Dyb | Under 20 | Mindre end 3 år |
Let
Her ligger IQ-niveauet på 50-69, og den mentale alder svarer fra 9-12 år. Dette niveau bliver som regel først opdaget, når barnet viser tegn på indlæringsvanskeligheder i skolen. Det kan derfor også være svært at skelne et let udviklingshandicap fra specifikke indlæringsproblemer.
Med et let udviklingshandicap er mange voksne i stand til at arbejde, have gode sociale forhold og opnå selvstændighed. Denne gruppe udgør omkring 85% af alle mennesker med udviklingshandicap i Danmark.
Moderat
I denne kategori ligger IQ-niveauet på 35-49, og den mentale alder svarer til 6-9 år.
Dette niveau fører som regel til markante problemer i barndommen. De fleste lærer dog at kunne kommunikere og til en vis grad sørge for sig selv som voksne. Denne gruppe udgør 10% af mennesker med et udviklingshandicap i Danmark.
Svær
I denne kategori ligger IQ-niveauet på 20-34, og den mentale alder svarer til 3-6 år.
Denne gruppe har som regel et behov for omsorg og støtte gennem hele livet. Dette niveau udgør 3-4% af den samlede gruppe i Danmark.
Dyb
Her vil IQ-niveau på under 20, og den mentale alder svarer til under 3 år.
Denne tilstand medfører alvorlige begrænsninger i kommunikation, bevægelighed og evnen til at tage vare på sig selv. Eftersom disse personer ikke kan testes med en standard intelligenstest, antager man, at IQ er lavere end 20. Denne gruppe udgør 1-2% af den samlede gruppe af mennesker med udviklingshandicap i Danmark.
Hvordan opdages det?
Forældrene opdager ofte først, at deres barn ikke er på det udviklingsstadie, som man kunne forvente. Det sker som regel ved, at forældrene opdager, at barnet ikke har interesse for sine omgivelser og ikke når milepælene som forventet. Det ses især tydeligt, når barnet er sammen med andre jævnaldrende, som udvikler sig på et andet niveau.
Hvis man opdager nedenstående, bør man få vurderet sit barns udviklingsstadie:
- Symptomer fra hjerne, rygmarv og nervesystem (neurologiske symptomer)
- Forsinket psykomotorisk udvikling
- Afvigende udseende, herunder hår-, hud- og øjenforandringer samt skeletforandringer
- Speciel lugt
Hvis dit barn viser tegn på ovenstående symptomer, er første skridt at henvende dig til egen læge. Herefter kan lægen henvise til en børnelæge, hvis det er nødvendigt.
Har du yderligere spørgsmål, hvad enten det er i forhold til vores bosted for mennesker med udviklingshandicap eller i forhold til udviklingshandicap generelt, er du velkommen til at kontakte os.